Starka känslor när Berit Carlberg hyllades på Oktoberteatern

Starka känslor, en och annan tår men framför allt glada skratt – så kan man beskriva den nästan två timmar långa scenföreställningen till minne av Berit Carlberg som Wendelas Vänner och Mia Poppe arrangerade sista söndagen i augusti. En uppskattad nostalgitripp till flydda tider då Berit Carlberg (1942 – 2021)  trakterade Södertäljepubliken med lustspel på sommarscenen utanför Wendela Hebbes Hus.  Mellan 2001 och 2013 var hon verksam på Hebbescenen. Den här gången flyttade föreställningen inomhus på grund av det osäkra vädret. Tack Oktoberteatern! Och tack Mikael Norstedt som skötte ljud och ljus på ett bokstavligen strålande sätt! 

Flera återseenden med älskade skådespelare från alla teateråren bjöds vi på, inte minst med Mia Poppe själv och hennes man Niclas Strand som blev ett par efter att ha träffats 2003 just på vår scen. Nu stod även tre av deras barn på scen för att hylla Bibi, som hon kallades i familjen. En av dem, Alvin, är t o m hennes gudson.
 
Monologer, kupletter och visor framfördes till Carina E Nilssons ackompanjemang till publikens jubel. Det var både inslag från tidigare uppsättningar och nyskrivna texter som bjöds oss av Mia och Niclas, av Åke Hellberg, Inger Nilsson, Anna Bromée och Kent Malte Malmström – vad de har roat oss under många år! Operasångerskan Caroline Gentele som spelade Signe Hebbes roll mot Berit Carlberg som Wendela Hebbe i vår jubileumspjäs 2008 ”Midsommar vid Snäckviken” sjöng underbart både till och med publiken. 
 
Berit Carlbergs färgstarka väninna, sångerskan Siv Wennberg bjöd på en bit av sin egen repertoar och höll ett glödande tal om operettens betydelse och regissören Anders Wällhed som har arbetat med Berit Carlberg, bl a med Strindbergspjäser på Poppegården, talade om hennes mångsidiga teaterbegåvning.
 
Gunilla Poppe, mamma till Mia och änka efter Nils Poppe, hade många glada minnen av samarbetet på Fredriksdalsteatern och senare Poppegården som hon själv driver. Inte minst Berit Carlbergs otroliga sinne för tajming. Avgörande för att en komedi ska gå hem hos publiken. 
 
Se det var en helafton! 
 
Ami Lönnroth
 
[slideshow_deploy id=’5692′]
(Foto: Birger Svanteson) 

Loading Facebook Comments ...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.