Det blev en spännande andra advent i Wendela Hebbes Hus. Lärarteamet Vanja Karlsson och Maria Nordberg och några av deras elever från högstadiet på Igelstaskolan i Södertälje delade med sig av sina tankar om kunskap och bildning. Med utgångspunkt i den svenskundervisning som bedrivs på Igelstaskolan gav de många exempel på hur svenskundervisning kan få eleverna att växa och utvecklas och motivera till lärande för livet.
Det var både rörande och inspirerande att höra elevernas egna berättelser om hur de har fått ökad förståelse för både sig själva, andra människor och av samhället i stort genom svenskundervisningen. En annan positiv effekt som vi som var på plats i Wendela Hebbes Hus fick uppleva var elevernas förmåga att formulera sig i tal och skrift. De berättade själva på ett väldigt inspirerande sätt om hur svenskundervisningen har bidragit till deras personliga utveckling.
Ett konkret exempel som togs upp var boken Tio över ett, som handlar om högstadietjejen Maja som bor i Kiruna. I boken skildras Majas oro och osäkerhet inför att hon, hennes familj och i förlängningen hela Kiruna måste flytta på grund av LKAB:s gruvsprängningar. Högstadieeleverna på Igelstaskolan läste den här boken tillsammans i ett projekt som väckte många tankar och känslor. Trots att boken på ytan handlar om ett specifikt problem i en exotisk miljö så är den ändå väldigt allmängiltig på många sätt, och det var det eleverna också upplevde genom att skriva, prata och diskutera om den.
Läsningen skapar på det här sättet möjligheter för eleverna att uppleva andra kulturer, miljöer och historiska epoker, men den blir också ett sätt för eleverna att komma i kontakt med nya sidor av sig själva. Inte minst blir den ett sätt att nå den omvälvande insikten om att, som Gunnar Ekelöf uttryckte det, det som är botten i dig är botten också i andra.
Nils Mårtensson