Nedanstående pjäs av Cecilia Sidenbladh spelades  vid Wendela Hebbes Hus sommaren 2002 (se menyn sommarteater). Det var vårt andra sommarteaterår. Skådespelare var Iréne Lindh och Måns Westfelt.

Cecilia Sidenbladh har nu moderniserat pjäsen och kallar den Kärlek är. Förhandlingar pågår om att spela pjäsen som kammarspel inomhus i Wendela Hebbes Hus några helger i augusti. Vi återkommer om detaljer.

Föreställningen Kärlek är
Love Almqvist och Wendela Hebbe, kolleger och vänner, möts i denna pjäs skriven av Cecilia Sidenbladh. Platsen är Aftonbladets redaktion och tidpunkten en kvav eftermiddag i juni 1851. Wendela är en självständig yrkeskvinna och Love är som bekant tidens mest radikale feminist – men han lever inte alltid som han lär… Skådespelarna Philomène Grandin och Ulf Pilov spelar denna föreställning i ord och ton. Vid pianot Mats Persson.

KÄRLEK ÄR
handlar om Love Almqvist och hans nära vän Wendela Hebbe. Pjäsen är ca 1 tim 15 min lång. Den är skriven för två skådespelare och en pianist.

Så här kan man beskriva handlingen:

Ett möte på Aftonbladets redaktion 1851 mellan kollegerna och vännerna Love Almqvist och Wendela Hebbe. Polisen är efter Love som är på väg att rymma från Stockholm, där det går rykten om förfalskning, stöld och giftmordsförsök på en gammal ockrare. Paradoxalt nog är Love samtidigt en radikal samhällsförbättrare, och därmed hotande för etablissemanget. Och han är feminist – Wendela är nog så nära hans idealkvinna som man kan komma: ensamstående självförsörjande trebarnmor, Sveriges första kvinnliga journalist, en kvinna som klarar av sitt eget liv – om hon bara inte varit gravid med sin chefredaktör Lars Johan Hierta… Och Hierta lägger sig i handlingen genom ett talrör ner till redaktionen.